Deze dieren gebruiken bijzondere verdedigingstechnieken 0 471

salamender

Je hebt vast al eens vol verbazing naar een natuurdocumentaire gekeken. De trucjes die bepaalde dieren gebruiken om zich te verdedigen zijn gewoonweg fenomenaal. Iedere diersoort heeft zijn eigen wapens ter bescherming. We geven je enkele van de meest bijzondere.

De opossum

opossum

Naast ijzersterke kaken en een gemene beet heeft dit buideldiertje nog een geheim wapen. Wanneer ze voelen dat de vijand veel te sterk is, gaan ze dood op de grond liggen. Ze verstijven letterlijk en blijven doodstil liggen. Om het helemaal realistisch te maken, trekken ze hun lippen naar achter en blijven hun ogen half open met een verstarde blik. Uit de anale klieren lossen ze een verrotte stank om de aanvaller op een ander idee te brengen dan hen op te eten. Er is echter wel een nadeel aan verbonden. De opossum is tijdens dit moment echt bewusteloos. Als het roofdier dus niet zo onder de indruk is van deze techniek heeft hij vrij spel om het buideldiertje in alle rust op te eten.

Iberische geribbelde salamanders

Wanneer deze soort zich bedreigd voelt, laten ze hun ribben letterlijk door hun huid schieten. Deze vlijmscherpe botten zorgen voor bescherming. Daarbovenop scheidt hij een gif uit, die de prik van zijn ribben nog extra pijnlijk maakt. 

Kameroenkikkers

Deze kikkersoort gebruikt een soortgelijke techniek als de geribbelde salamander. Wanneer hij zich bedreigd voelt, breekt hij de botten van zijn eigen vingers en steekt deze door zijn huid om ze te gebruiken als klauwen. Het is dan ook niet voor niets dat deze soort bekend staat als de ‘horror-kikker’.

Exploderende werkmieren

exploderende werkmier

Een mierenkolonie bestaat uit duizenden mieren. Het hoofddoel is om de kolonie in stand te houden, dat doe je in de eerste plaats door de koningin te beschermen. Wanneer de kolonie wordt aangevallen heb je werkmieren die zich laten ontploffen. Ze trekken zo agressief hun buikspieren samen dat ze zichzelf opblazen. In hun lichaam zit een gif dat mee explodeert. Zo komt de aanvaller er onmogelijk zonder kleerscheuren vanaf.

Hagfish

De vis staat in Nederlands ook bekend als ‘slijmprikken’. Dat komt omdat ze ter verdediging een dikke slijmlaag in het rond spuwen. Het slijm verspreidt zich razendsnel en is zo intens dat roofdieren beginnen te kokhalzen en er in kunnen stikken.

Manenrat

Deze Afrikaanse rattensoort verzamelt gif van andere organisme om het later af te vuren op hun vijanden. Zo knagen ze bijvoorbeeld aan de schors van de pijlgif boom. Eenmaal het gif is opgenomen, smeren ze het uit over hun eigen vacht. Wanneer een roofdier aanvalt, zorgt het gif voor een hartstilstand. Hoe het komt dat de rat zelf niet doodgaat van dit gif is voorlopig nog een raadsel. 

Egel

egel

Jawel, ook soorten die wij in België als vanzelfsprekend zien, kunnen zich op een sluwe manier verdedigen. Egels passen een soortgelijke techniek toe als de Manenrat. Ze kauwen op de met gif gevulde klieren uit de kop van padden. In hun bek ontstaat dan schuim, een mengsel van paddengif en eigen speeksel. Dit mengsel smeren ze met hun tong uit over hun stekels. Een egel aanvallen zal je dus niet alleen een stevige prik geven, de kans bestaat dat je daarbovenop nog eens een gif binnenkrijgt.

Previous ArticleNext Article
Cultuur ·

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

10 dingen waar Italianen volgens leven 0 425

carbonara

Wanneer het om eten en drinken gaat, hebben de Italianen het allemaal voor elkaar. Met heerlijke olijfolie, Napolitaanse pizza’s, verse pasta’s en fantastische wijnen is dit het walhalla voor foodies. Wat maakt hun manier van leven zo speciaal en volgens welke regels leven zij? Wij doen de 10 geheimen van de Italiaanse gastronomie uit de doeken.

1. Koffie als ontbijt

Italianen zijn niet zo’n fan van uitgebreid ontbijten. Voor hen moet ‘s morgens alles snel gaan. Geen keuze tussen duizend koffie’s zoals bij Starbucks, echte Italianen drinken ‘Espresso’. Binnen 30 seconden sta je weer buiten. Bestel je trouwens een latte, dan ga je een glas stomende melk krijgen want latte in het Italiaans is gewoon melk. Bij je koffie neem je een croissant, cornetto of andere gebak, liefst aan de toog en dan weer buiten.

2. Meerdere gangen en pasta is geen hoofdgerecht

pizza

Hoewel ontbijt heel minimalistisch is en snel naar binnen wordt gewerkt, is er geen limiet op de andere maaltijden. Starten doe je met Antipasto, een hapje. Je gaat daarna verder met de ‘Primo’, het voorgerecht dat vaak bestaat uit pasta, dan naar de ‘Secondo’, je hoofdgerecht bestaande uit vis of vlees en eindigen doe je met ‘Dolci’, het dessert.

3. La scarpetta

Je bord leegschrapen is hier niet nodig. Want bij elke maaltijd krijg je een broodmandje. Dit is niet voor bij je eten, maar om nadien te kunnen nagenieten van de saus. La scarpetta is een grote eer voor de chef en een laatste treat voor je smaakpapillen.

4. Ananas hoort niet op een pizza

Deze discussie gaat al enkele decennia mee, sinds een Canadees in 1962 besloot om het een kans te geven. Hoewel er heel wat liefhebbers zijn van deze zoete combinatie, hoort volgens Italianen ananas niet op een pizza en is het een schande. Maar even serieus: de tomatensaus op een pizza heeft al redelijk wat aciditeit. Een ananas voegt alleen maar extra toe, waardoor het niet zo makkelijk te verteren is. Bovendien maakt het sap van de ananas je pizza veel natter dan die hoort te zijn. En niemand wil toch een natte pizza?

5. Carbonara maak je niet met room

carbonara

Ook een eet-gerelateerde discussie die volgens Italianen de wereld uit moet, is het maken van pasta carbonara. Als je dit geliefde gerecht voor je ziet met kaas, room, spek en pasta dan zit je verkeerd. De liefde gaat door de maag, maar die begint wel met de liefde voor de ingrediënten. Carbonara maak je namelijk met guanciale (varkenswangen) of pancetta (Italiaans spek van de varkensbuik) en pecorino kaas.
De romige saus van een carbonara maak je niet met room maar met rauwe eieren waar een beetje van het kookwater van de pasta aan wordt toegevoegd.

6. Hoe verser hoe beter

Naar de supermarkt gaan in Italië is fantastisch. De verstoog ligt vol met heerlijke eten, groenten in alle kleuren, noem maar op. Maar wil je leven als een echte Italiaan, dan ga je naar de wekelijkse markt. Daar vind je de rijpste tomaten, de pittigste kazen en de lekkerste vleesjes. Ook de pasta haal je niet in een pakje in de supermarkt, die maak je thuis zelf natuurlijk.

7. Olijfolie boven alles

olijfolie

Koken doen Italianen met olijfolie. Dit komt natuurlijk niet zomaar. Over heel Italië vind je olijfgaarden, die in de herfst geteeld worden en in de lokale Fattoria in olijfolie wordt getoverd. De smaak van olijfolie zal je dan ook overal terugvinden, ook soms in gebakjes. Je vindt natuurlijk ook andere oliën, maar Italianen zweren bij de smaak van de olijf!

8. Sharing is caring

In Italië draait alles om familie. Het is dan ook niet ongebruikelijk om op zondag grote families samen te zien koken. Iedereen neemt wat mee, helpt elkaar in de keuken en geniet daarna van een grote maaltijd. Qualitytime en lekker eten (met van die heerlijke op-grootmoeders-wijze-gerechten), je zou van minder gelukkig worden.

9. Drinken doe je met eten

In tegenstelling tot onze drank-cultuur, waar je al van je glaasje rode wijn zit te nippen voor het eten er is, wordt alcohol in Italië eerder gezien als een toegevoegde waarde aan je eten. Je zal een Italiaan niet gauw betrappen op het drinken van een goed glas Brunello voor bij die steak Fiorentina er is. De wijn is er om het smakenpallet helemaal compleet te maken. Begin jij al te watertanden?

10. Nog meer eten en nog meer drank

aperol

Voor alles is er een moment. Hoewel we ondertussen weten dat ontbijt niet belangrijk is, maar de 2 andere maaltijden wel, is er ook een moment voor aperitief. Om de eetlust op te wekken vind je Italianen tijdens de ‘Aperitivo’ (jawel, voor je weer met de Antipasti start), samen voor een Aperol of Negroni. Met alle zoute hapjes die erbij komen ben je klaar om aan het volgende gerecht te starten.

10 tips om volledig tot rust te komen 0 262

tot rust komen

Laat jij je ook graag meeslepen met alle waan van de dag en kun je maar moeilijk rust in je hoofd krijgen? We weten allemaal dat stress niet goed voor ons is, maar het is in deze drukke maatschappij bijna onvermijdelijk. Probeer daarom deze 10 tips om even helemaal tot jezelf te komen en krijg die bloeddruk weer omlaag!

1. Ga de natuur in

Wat is nu een betere plaats om los te komen van de dagelijkse sleur dan een geheel andere omgeving. Daarnaast is het wetenschappelijk bewezen dat je hersenen meer zuurstof krijgen in de natuur. Dus laat alle bomen, planten en bloemen het werk voor je doen en kom even helemaal tot jezelf in het natuurpark bij jou in de buurt. Heb je geen lokaal park of bos in de buurt? Plan een weekendje weg de natuur in, gegarandeerd succes!

2. Sporten

Dit klinkt misschien als een vreemde tip, maar sporten is een heel goed en gezond middel om je hoofd eens flink leeg te maken. Door te bewegen ligt je focus compleet ergens anders dan op dat belangrijk werkstuk of die deadline voor je werk. Sporten werkt stressverlagend en is ook nog eens heel goed voor je gezondheid. Deze tip is overigens heel goed te combineren met tip 1. Ga eens sporten in de natuur en je slaat twee vliegen in een klap!

3. Mediteer

meditatie

Mediteren is een eeuwenoude techniek om je gedachten los te laten. In het oude India werd het al veelvuldig toegepast en vandaag de dag nog steeds. Meditatie kan een heel krachtig middel zijn om meer rust in je leven te ervaren, maar het vergt wel wat oefening. Dus geef niet meteen op na een keer proberen. 

 

Vergeet vooral niet voordat je aan een meditatie oefening gaat beginnen dat het van belang is om al je digitale gadgets uit te schakelen. Op deze manier kun je niet afgeleid raken door je mobiele telefoon, je televisie of je laptop. Ga vervolgens in een rustige ruimte zitten of zoek een fijne plek op. Dit kan in je huis zijn, maar ook in de tuin of in een park. Als je maar niet kan worden afgeleid door externe prikkels dan is iedere plek die je uitzoekt goed! Zorg dat je comfortabel zit en sluit je ogen. Probeer vervolgens even helemaal nergens aan te denken en je gedachten leeg te maken. Dit kan in het begin lastig zijn, maar het gaat erom dat hoe vaker je oefent met mediteren de stiltes tussen je gedachten langer worden. Sommige mensen zijn erbij geholpen om hun favoriete kleur te visualiseren of, wanneer er gedachten opkomen die je wilt uitschakelen, een open raam voor zich zien waar de ongewenste gedachten door wegvliegen. Kijk wat voor jou werkt en nogmaals, oefening baart kunst!

4. Yoga

In het verlengde van tips 2 en 3 hebben we nog de specifieke tip om yoga te beoefenen. Yoga is een prettige vorm van bewegen waarbij je sport en meditatie kunt combineren. Yoga staat erom bekend dat het je een ontspannen gevoel geeft, zowel voor je lichaam als voor je geest. Er zijn inmiddels een heleboel verschillende soorten yoga, dus er is ongetwijfeld een variant die bij jou past. Wat dacht je van Bikram yoga waarbij de verwarming flink wordt aangezet tijdens de diverse yoga houdingen? Daar zullen je gedachten gegarandeerd van weg zweten! Of past juist een kalme Yin yoga of de klassieke Hatha Flow beter bij jou? Yoga is inmiddels zo’n populaire vorm van bewegen geworden dat er ongetwijfeld allerlei klasjes bij jou in de buurt worden gegeven. Als je een yogaklas in de buitenlucht doet, combineer je alle bovenstaande tips in een. Een echte rust home run!

5. Verwen jezelf

boek lezenDeze tip is een van onze persoonlijke favorieten: verwen jezelf! Gun jezelf een heerlijke behandeling bij de schoonheidsspecialist, laat een nieuw kapsel aanmeten bij de kapper of boek eindelijk eens die massage bij de wellness. Liever naar je favoriete voetbalwedstrijd of eindelijk dat boek kopen waar je al tijden over na zit te denken? Het mag allemaal, als je er maar even bij stil staat en ervan probeert te genieten. Maak je hoofd leeg en geniet van dit verwenmomentje voor jezelf. Je hebt het verdiend!

6. Plan je rustmomenten

Komt rust nemen bij jou ook altijd op de laatste plaats en komt het er vaak niet van omdat je altijd genoeg te doen hebt? Dan is deze tip speciaal voor jou. Breng structuur aan in je agenda en plan ook rustmomenten voor jezelf in. Net zoals je tijd vrij maakt om te sporten of af te spreken met je vrienden, moet je ook tijd voor jouw rust maken. Al is het maar een paar minuutjes per dag. Plan het in in je agenda en je mag het niet afzeggen! Beloofd?

7. Start met een nieuwe hobby

schilderenEen leuke manier om je gedachten te verzetten, kan ook door iets nieuws te gaan leren of te doen. Dus pak eens een nieuwe hobby op. Ga je verdiepen in de kunst van het kleien, leer koken als een masterchef of maak een nieuwe taal je eigen! Niks is beter om los te komen van de dagelijkse sleur dan door je hersenen aan het werk te zetten met een nieuwe vaardigheid. Zorg wel dat het iets leuks is, iets waar je misschien al jaren over zit te dubben, maar nooit de tijd voor heb gemaakt.

8. Slaapthee

Veel homeopaten zweren hierbij: kruidenthee! Kamille heeft een ontspannende werking en is ideaal om op stressmomenten te drinken. Valeriaan staat erom bekend dat het een rustgevende werking heeft. Dit is een prettige thee om een uur voordat je wilt gaan slapen te gaan drinken om geheel tot rust te komen. Veel winkels verkopen tegenwoordig ook ‘slaapthee’, vaak wordt hierin een mix gedaan van valeriaan, kamille en nog wat theekruiden. Je zult slapen als en baby!

9. Lekker badderen

bad

Waar kun je nu beter dat heerlijke kopje slaapthee drinken dan in bad! Versterk de rustgevende werking door voor het slapen een lauwwarm bad te nemen zodat je lichaam kan ontspannen. De geur van lavendel geeft een kalmerende werking. Doe daarom wat lavendelolie of lavendelblaadjes (uit je tuin) in bad en snuif de heerlijke bloemengeur goed op. Zo zen heb je je vast nog nooit gevoeld.

10. Adem onder controle

Last but not least, is je ademhaling. De beste en misschien wel de meest simpele manier om tot rust te komen is door middel van je ademhaling. Door snel adem te halen, gaat je hartslag omhoog en worden je hersenen sneller voorzien van bloed. Het omgekeerde is ook waar, door langzamer te ademen, komt je lichaam ook meer tot rust. Een korte ademhalingsoefening die overal kan is in te ademen door je neus, vervolgens uit te ademen door je neus en dan even te pauzeren. Probeer zo rustig mogelijk te ademen. Herhaal de oefening een aantal keer en je zult merkbaar tot rust komen.