Van zodra het schooljaar gestart is, zie je overal stilaan de kerstversieringen verschijnen in de winkels. Het lijkt wel alsof we met de koudere temperaturen en de kortere dagen meteen weer hunkeren naar warmte en gezelligheid. De laatste rechte lijn naar het nieuwe jaar lijkt dan ook volledig gevuld met kerstbomen, sfeerverlichting, lekker geurende kaarsen, zoetigheid en lekker eten. Bij dat nieuwe jaar horen ook kerstwensen en -kaartjes. Maar waar komt die traditie vandaan?
Mooi gebaar of commerciële zet?
Al in de Middeleeuwen stuurden edellieden en kooplui kerstwensen in de vorm van houtsnijwerkjes met vooral religieuze kersttaferelen. Later raakte die traditie meer verspreid in de vorm van geschreven kerstwensen en nieuwjaarsbrieven. Met de industriële revolutie kwam de traditie van de kerstwens in een stroomversnelling. In 1843 kwam de Engelse zakenman Sir Henry Cole op het lumineuze idee om zijn familie, vrienden en vooral zakenrelaties een keer wat anders te sturen dan de gebruikelijke ‘nieuwjaarsbrief’. Hij schakelde tekenaar John Callcott Horsley in om een originele kerstkaart te tekenen en liet daar ‘A Merry Christmas and a Happy New Year to you’ aan toevoegen. Cole liet de tekening in grote aantallen drukken op stevig papier en zo was de eerste echte kerstkaart geboren!
De timing van die eerste kaart was geen toeval. De industriële revolutie betekende ook dat de drukkunst in een stroomversnelling zat. Pamfletten, kaarten en boeken werden aan hoog tempo geproduceerd. Bovendien emigreerden heel wat mensen naar de andere kant van de oceaan en was de post de enige manier om nog contact te houden met de familie op het Europese vasteland.
Van online naar gepersonaliseerd
Kerstkaarten en kerstwensen overleven moeiteloos alle maatschappelijke trends. Met de opkomst van het internet aan het eind van de jaren ’90 werd het ineens hip om digitale kaartjes te gaan versturen en werd die gloednieuwe mailbox al meteen overspoeld met leuke plaatjes en gifs. Websites waar je die kaartjes kon uitkiezen, er een tekstje aan kon toevoegen en meteen digitaal versturen schoten als paddestoelen uit de grond. Maar uiteindelijk heeft niets zoveel waarde als een tastbare kerstkaart maken, liefst met een handgeschreven wens, in de brievenbus te vinden. In België en Nederland alleen al worden elke kerstperiode enkele honderden miljoenen kaartjes verstuurd.
Een jaarkalender of kerstkaart maken?
Het handige aan al die online shops is dat je nu ook drukwerk helemaal kan gaan personaliseren. In een handomdraai heb je nu een gepersonaliseerde jaarkalender in de bus. Want wat is er leuker dan elke maand verrast worden door een mooie nieuwe foto aan de muur. Op dezelfde manier kan je ook je kerstkaart maken en familie en vrienden verrassen met een wel heel persoonlijke wens!