De stilste plekjes van België 0 667

stille plekken

Ben je wel toe aan wat rust, maar kun je dat moeilijk vinden met alle geluiden om je heen? In de stad kun je een mengelmoes van geluiden horen, van toeterende auto’s en huilende baby’s tot aan ruziënde buren. Logisch dat je soms op zoek bent naar stilte en rust. Wij hebben daarom de meest stille plekken van België voor je gevonden.

We kennen in België een aantal plekken die het officiële label ‘Stiltegebied’ dragen, toegekend door het departement Leefmilieu, Natuur en Energie. Dit zijn prachtige natuurgebieden waar flora en fauna overheersen boven mensen, maar vooral waar een aangename akoestiek zich kenmerkt voor deze plek. Het departement omschrijft deze plaatsen als unieke gebieden waar de nood tot bescherming voortvloeit uit de eigenschap stilte en rust. Er wordt daarbij onderscheid gemaakt in landelijke omgeving en stedelijke omgeving. Beiden kunnen als stiltegebied worden aangemerkt. In een landelijk gebied zullen met name natuurlijke geluiden overheersen van de flora en fauna. In een stedelijk gebied zal er sprake zijn van menselijke en natuurlijke geluiden die aantrekkelijk worden gevonden door rustzoekers.

Kalmthoutse heide

Kansen zijn dat je hier dus niemand tegen komt of juist gelijkgestemden. Net waar je naar op zoek bent! Kies voor de landelijke omgeving als je niemand wilt tegenkomen en kies voor een stedelijk gebied als je van een rustig stadsgezicht houdt. Enkele voorbeelden van de huidige stiltegebieden zijn: De Liereman in Oud-Turnhout, Zwarteput tussen Bilzen, Lanaken en Zutendaal, Kalmthoutse Heide in Kalmthout, Gerhagen in Tessenderlo, de Schelde-oevers in Bornem, Altenbroek in Voeren, Kempenbroek op de grens van Bocholt, Bree en Kinrooi, Gestel in Berlaar, Wortel-Kolonie in Hoogstraten en het Oost-Vlaamse deel van het gebied Dender-Mark. 

rust in belgie

Ben je al benieuwd geworden? Onze persoonlijke favorieten is het prachtige natuurgebied de Kalmthoutse Heide en de Schelde oevers in Bornem. Maar we moedigen je vooral aan om zelf je favoriete stilteplek te verkennen. Ontdek waar jij je ultieme rust kunt vinden.

Zit er geen stiltegebied bij jou in de buurt? Dan is het een perfecte reden om daar een weekendje weg naartoe te gaan plannen. Een beter excuus is er niet toch? Kies voor een citytrip of een bijzondere overnachting in de natuur. Zoek zelf de stilte op! Daarnaast raden we aan om de website van departement Omgeving bij te houden. Daar wordt de lijst met officiële stiltegebieden steeds vernieuwd. Kansen zijn dat het natuurgebied bij jou in de buurt binnenkort ook het label krijgt. 

Previous ArticleNext Article
Reizen ·

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze dieren gebruiken bijzondere verdedigingstechnieken 0 568

salamender

Je hebt vast al eens vol verbazing naar een natuurdocumentaire gekeken. De trucjes die bepaalde dieren gebruiken om zich te verdedigen zijn gewoonweg fenomenaal. Iedere diersoort heeft zijn eigen wapens ter bescherming. We geven je enkele van de meest bijzondere.

De opossum

opossum

Naast ijzersterke kaken en een gemene beet heeft dit buideldiertje nog een geheim wapen. Wanneer ze voelen dat de vijand veel te sterk is, gaan ze dood op de grond liggen. Ze verstijven letterlijk en blijven doodstil liggen. Om het helemaal realistisch te maken, trekken ze hun lippen naar achter en blijven hun ogen half open met een verstarde blik. Uit de anale klieren lossen ze een verrotte stank om de aanvaller op een ander idee te brengen dan hen op te eten. Er is echter wel een nadeel aan verbonden. De opossum is tijdens dit moment echt bewusteloos. Als het roofdier dus niet zo onder de indruk is van deze techniek heeft hij vrij spel om het buideldiertje in alle rust op te eten.

Iberische geribbelde salamanders

Wanneer deze soort zich bedreigd voelt, laten ze hun ribben letterlijk door hun huid schieten. Deze vlijmscherpe botten zorgen voor bescherming. Daarbovenop scheidt hij een gif uit, die de prik van zijn ribben nog extra pijnlijk maakt. 

Kameroenkikkers

Deze kikkersoort gebruikt een soortgelijke techniek als de geribbelde salamander. Wanneer hij zich bedreigd voelt, breekt hij de botten van zijn eigen vingers en steekt deze door zijn huid om ze te gebruiken als klauwen. Het is dan ook niet voor niets dat deze soort bekend staat als de ‘horror-kikker’.

Exploderende werkmieren

exploderende werkmier

Een mierenkolonie bestaat uit duizenden mieren. Het hoofddoel is om de kolonie in stand te houden, dat doe je in de eerste plaats door de koningin te beschermen. Wanneer de kolonie wordt aangevallen heb je werkmieren die zich laten ontploffen. Ze trekken zo agressief hun buikspieren samen dat ze zichzelf opblazen. In hun lichaam zit een gif dat mee explodeert. Zo komt de aanvaller er onmogelijk zonder kleerscheuren vanaf.

Hagfish

De vis staat in Nederlands ook bekend als ‘slijmprikken’. Dat komt omdat ze ter verdediging een dikke slijmlaag in het rond spuwen. Het slijm verspreidt zich razendsnel en is zo intens dat roofdieren beginnen te kokhalzen en er in kunnen stikken.

Manenrat

Deze Afrikaanse rattensoort verzamelt gif van andere organisme om het later af te vuren op hun vijanden. Zo knagen ze bijvoorbeeld aan de schors van de pijlgif boom. Eenmaal het gif is opgenomen, smeren ze het uit over hun eigen vacht. Wanneer een roofdier aanvalt, zorgt het gif voor een hartstilstand. Hoe het komt dat de rat zelf niet doodgaat van dit gif is voorlopig nog een raadsel. 

Egel

egel

Jawel, ook soorten die wij in België als vanzelfsprekend zien, kunnen zich op een sluwe manier verdedigen. Egels passen een soortgelijke techniek toe als de Manenrat. Ze kauwen op de met gif gevulde klieren uit de kop van padden. In hun bek ontstaat dan schuim, een mengsel van paddengif en eigen speeksel. Dit mengsel smeren ze met hun tong uit over hun stekels. Een egel aanvallen zal je dus niet alleen een stevige prik geven, de kans bestaat dat je daarbovenop nog eens een gif binnenkrijgt.

10 tips om volledig tot rust te komen 0 385

tot rust komen

Laat jij je ook graag meeslepen met alle waan van de dag en kun je maar moeilijk rust in je hoofd krijgen? We weten allemaal dat stress niet goed voor ons is, maar het is in deze drukke maatschappij bijna onvermijdelijk. Probeer daarom deze 10 tips om even helemaal tot jezelf te komen en krijg die bloeddruk weer omlaag!

1. Ga de natuur in

Wat is nu een betere plaats om los te komen van de dagelijkse sleur dan een geheel andere omgeving. Daarnaast is het wetenschappelijk bewezen dat je hersenen meer zuurstof krijgen in de natuur. Dus laat alle bomen, planten en bloemen het werk voor je doen en kom even helemaal tot jezelf in het natuurpark bij jou in de buurt. Heb je geen lokaal park of bos in de buurt? Plan een weekendje weg de natuur in, gegarandeerd succes!

2. Sporten

Dit klinkt misschien als een vreemde tip, maar sporten is een heel goed en gezond middel om je hoofd eens flink leeg te maken. Door te bewegen ligt je focus compleet ergens anders dan op dat belangrijk werkstuk of die deadline voor je werk. Sporten werkt stressverlagend en is ook nog eens heel goed voor je gezondheid. Deze tip is overigens heel goed te combineren met tip 1. Ga eens sporten in de natuur en je slaat twee vliegen in een klap!

3. Mediteer

meditatie

Mediteren is een eeuwenoude techniek om je gedachten los te laten. In het oude India werd het al veelvuldig toegepast en vandaag de dag nog steeds. Meditatie kan een heel krachtig middel zijn om meer rust in je leven te ervaren, maar het vergt wel wat oefening. Dus geef niet meteen op na een keer proberen. 

 

Vergeet vooral niet voordat je aan een meditatie oefening gaat beginnen dat het van belang is om al je digitale gadgets uit te schakelen. Op deze manier kun je niet afgeleid raken door je mobiele telefoon, je televisie of je laptop. Ga vervolgens in een rustige ruimte zitten of zoek een fijne plek op. Dit kan in je huis zijn, maar ook in de tuin of in een park. Als je maar niet kan worden afgeleid door externe prikkels dan is iedere plek die je uitzoekt goed! Zorg dat je comfortabel zit en sluit je ogen. Probeer vervolgens even helemaal nergens aan te denken en je gedachten leeg te maken. Dit kan in het begin lastig zijn, maar het gaat erom dat hoe vaker je oefent met mediteren de stiltes tussen je gedachten langer worden. Sommige mensen zijn erbij geholpen om hun favoriete kleur te visualiseren of, wanneer er gedachten opkomen die je wilt uitschakelen, een open raam voor zich zien waar de ongewenste gedachten door wegvliegen. Kijk wat voor jou werkt en nogmaals, oefening baart kunst!

4. Yoga

In het verlengde van tips 2 en 3 hebben we nog de specifieke tip om yoga te beoefenen. Yoga is een prettige vorm van bewegen waarbij je sport en meditatie kunt combineren. Yoga staat erom bekend dat het je een ontspannen gevoel geeft, zowel voor je lichaam als voor je geest. Er zijn inmiddels een heleboel verschillende soorten yoga, dus er is ongetwijfeld een variant die bij jou past. Wat dacht je van Bikram yoga waarbij de verwarming flink wordt aangezet tijdens de diverse yoga houdingen? Daar zullen je gedachten gegarandeerd van weg zweten! Of past juist een kalme Yin yoga of de klassieke Hatha Flow beter bij jou? Yoga is inmiddels zo’n populaire vorm van bewegen geworden dat er ongetwijfeld allerlei klasjes bij jou in de buurt worden gegeven. Als je een yogaklas in de buitenlucht doet, combineer je alle bovenstaande tips in een. Een echte rust home run!

5. Verwen jezelf

boek lezenDeze tip is een van onze persoonlijke favorieten: verwen jezelf! Gun jezelf een heerlijke behandeling bij de schoonheidsspecialist, laat een nieuw kapsel aanmeten bij de kapper of boek eindelijk eens die massage bij de wellness. Liever naar je favoriete voetbalwedstrijd of eindelijk dat boek kopen waar je al tijden over na zit te denken? Het mag allemaal, als je er maar even bij stil staat en ervan probeert te genieten. Maak je hoofd leeg en geniet van dit verwenmomentje voor jezelf. Je hebt het verdiend!

6. Plan je rustmomenten

Komt rust nemen bij jou ook altijd op de laatste plaats en komt het er vaak niet van omdat je altijd genoeg te doen hebt? Dan is deze tip speciaal voor jou. Breng structuur aan in je agenda en plan ook rustmomenten voor jezelf in. Net zoals je tijd vrij maakt om te sporten of af te spreken met je vrienden, moet je ook tijd voor jouw rust maken. Al is het maar een paar minuutjes per dag. Plan het in in je agenda en je mag het niet afzeggen! Beloofd?

7. Start met een nieuwe hobby

schilderenEen leuke manier om je gedachten te verzetten, kan ook door iets nieuws te gaan leren of te doen. Dus pak eens een nieuwe hobby op. Ga je verdiepen in de kunst van het kleien, leer koken als een masterchef of maak een nieuwe taal je eigen! Niks is beter om los te komen van de dagelijkse sleur dan door je hersenen aan het werk te zetten met een nieuwe vaardigheid. Zorg wel dat het iets leuks is, iets waar je misschien al jaren over zit te dubben, maar nooit de tijd voor heb gemaakt.

8. Slaapthee

Veel homeopaten zweren hierbij: kruidenthee! Kamille heeft een ontspannende werking en is ideaal om op stressmomenten te drinken. Valeriaan staat erom bekend dat het een rustgevende werking heeft. Dit is een prettige thee om een uur voordat je wilt gaan slapen te gaan drinken om geheel tot rust te komen. Veel winkels verkopen tegenwoordig ook ‘slaapthee’, vaak wordt hierin een mix gedaan van valeriaan, kamille en nog wat theekruiden. Je zult slapen als en baby!

9. Lekker badderen

bad

Waar kun je nu beter dat heerlijke kopje slaapthee drinken dan in bad! Versterk de rustgevende werking door voor het slapen een lauwwarm bad te nemen zodat je lichaam kan ontspannen. De geur van lavendel geeft een kalmerende werking. Doe daarom wat lavendelolie of lavendelblaadjes (uit je tuin) in bad en snuif de heerlijke bloemengeur goed op. Zo zen heb je je vast nog nooit gevoeld.

10. Adem onder controle

Last but not least, is je ademhaling. De beste en misschien wel de meest simpele manier om tot rust te komen is door middel van je ademhaling. Door snel adem te halen, gaat je hartslag omhoog en worden je hersenen sneller voorzien van bloed. Het omgekeerde is ook waar, door langzamer te ademen, komt je lichaam ook meer tot rust. Een korte ademhalingsoefening die overal kan is in te ademen door je neus, vervolgens uit te ademen door je neus en dan even te pauzeren. Probeer zo rustig mogelijk te ademen. Herhaal de oefening een aantal keer en je zult merkbaar tot rust komen.