Dit zijn de Griekse tradities én hun specialiteiten 0 186

Griekse kerk

Over Spanjaarden, Fransen en Duitsers kunnen we een hoop vertellen. Je kent veel tradities en gewoontes, omdat het onze favoriete vakantielanden zijn. Nu Griekenland in opkomst is als vakantieoord is het belangrijk om ook kennis te maken met hun gewoontes en tradities. Wat is bijvoorbeeld typisch Grieks qua eten? En zijn er bijvoorbeeld overeenkomsten met ons of andere Europeanen? In dit artikel zetten we op een rijtje wat jij moet weten over de Grieken, zo ben jij voorbereid om op vakantie te gaan naar een van deze bloedmooie eilanden.

Griekse gewoontes 

Het blauwe oog

Als je Griekenland ooit bezoekt zullen de witte huizen met blauwe kozijnen en deuren je ongetwijfeld opvallen. De reden hiervan is om het kwaad buiten de deuren te houden. Ook ‘het blauw oog’ beschermt jou tegen het kwaad. Dit oog hangt dan ook bij veel Grieken in huis of je ziet het hangen in restaurants. Koop je een Grieks souvenir? Grote kans dat dit blauwe oog daar in verwerkt is. 

Sirtaki

Als je van dansen houdt dan ben je in Griekenland op de juiste plek. De sirtaki is de nationale dans van de Grieken die overal wordt uitgevoerd. Je hoeft niet per se uit te gaan om deze dans bij te wonen. De sirtaki wordt namelijk ook vaak op pleinen uitgevoerd. Als je goed oplet, kun je de volgende keer mee swingen met de Grieken. 

Borden gooien

De Grieken staan uiteraard bekend om het gooien met borden na de maaltijd. Dit is inmiddels verboden in Griekenland. Dit komt omdat de rondvliegende scherven toch wel als gevaarlijk werden gezien. Tref je een restaurant waar het wel nog gebeurt? Dan hebben ze daar een vergunning voor. Hoewel het verboden is, blijft het natuurlijk wel een traditie. 

Pasen

Dit is het allerbelangrijkste feest in het jaar voor de Grieken. Het valt niet samen met ons Pasen en wordt ook heel anders gevierd. Er wordt met Pasen veertig dagen gevast, wat daarna wordt afgesloten met een groot feest. Tijdens het vasten is het verboden om vlees te eten. Als toerist hoef je je hier natuurlijk niet aan te houden. Niet iedereen doet ook mee aan dit vaste(n) ritueel. 

Wil je meer weten over de Griekse gewoontes, omdat je zaken moet doen met de Grieken? Bekijk dan eens dit lijstje. 

Grieks eten

Laat dineren

Laten we allereerst voorop stellen dat in Griekenland laat gegeten wordt. Qua eten lijken ze veel op de Spanjaarden. Waar wij om 18:00 al aan tafel schuiven, is in Griekenland 21:00 uur een normale tijd om te gaan eten. Er wordt dan ook pas en uitgebreid geluncht. De Spanjaarden houden natuurlijk van een siësta. In Griekenland noemen we dat de messimeri, die van 14:00 tot 17:00 uur duurt. Het idee is in principe hetzelfde. Tijdens de messimeri wordt er uitgebreid geluncht of er is tijd voor een middagdutje. 

Ouzo

Dit is een typisch Grieks drankje, waar je niet omheen kunt. Elk diner wordt er eigenlijk mee afgesloten en grote kans dat je het van het huis krijgt. Kijk wel uit dat je er niet te veel van drinkt, want het drankje bevat maar liefst 40% alcohol. Het serveren van een gratis glaasje ouzo wordt gezien als een teken van gastvrijheid. Ze willen je niet dronken voeren, zodat je genoeg lef hebt om de sirtaki mee te dansen.

Inktvis

Griekenland is omringd door zee, waardoor het ook echte visliefhebbers zijn. Naast alle vissoorten die er zijn, is inktvis een van de populairste. Dit wordt dan ook het meest gegeten in welke vorm dan ook. Inktvis wordt vaak verwerkt in een schotel of wordt geserveerd als inktvisringen. 

Mezedes

Wat we in Spanje tapas noemen, noemen ze in Griekenland Mezedes. Het zijn typische Griekse gerechten, maar dan geserveerd in kleinere porties. Zo kun je de hapjes met z’n allen delen. Mezedes zijn ideaal als je kennis wil maken met de Griekse keuken. De typische Griekse gerechten die je bijvoorbeeld kunt bestellen zijn: Keftedes (Griekse gehakballetjes), Griekse salade, calamaris, souvlaki en gevulde druivenbladeren. Verder mag je natuurlijk feta, moussaka, tzatziki en de pita met gyros niet overslaan als je in Griekenland bent. Kijk hier bijvoorbeeld eens voor een onvergetelijke vakantie. Wist je dat de meeste Griekse eilanden een blauwe vlag hebben? Dit betekent dat de stranden schoon zijn en het water kwalitatief ook goed is. Een strand met een blauwe vlag is daarom mooi én veilig.

Previous ArticleNext Article
Cultuur ·

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

10 tips om volledig tot rust te komen 0 324

tot rust komen

Laat jij je ook graag meeslepen met alle waan van de dag en kun je maar moeilijk rust in je hoofd krijgen? We weten allemaal dat stress niet goed voor ons is, maar het is in deze drukke maatschappij bijna onvermijdelijk. Probeer daarom deze 10 tips om even helemaal tot jezelf te komen en krijg die bloeddruk weer omlaag!

1. Ga de natuur in

Wat is nu een betere plaats om los te komen van de dagelijkse sleur dan een geheel andere omgeving. Daarnaast is het wetenschappelijk bewezen dat je hersenen meer zuurstof krijgen in de natuur. Dus laat alle bomen, planten en bloemen het werk voor je doen en kom even helemaal tot jezelf in het natuurpark bij jou in de buurt. Heb je geen lokaal park of bos in de buurt? Plan een weekendje weg de natuur in, gegarandeerd succes!

2. Sporten

Dit klinkt misschien als een vreemde tip, maar sporten is een heel goed en gezond middel om je hoofd eens flink leeg te maken. Door te bewegen ligt je focus compleet ergens anders dan op dat belangrijk werkstuk of die deadline voor je werk. Sporten werkt stressverlagend en is ook nog eens heel goed voor je gezondheid. Deze tip is overigens heel goed te combineren met tip 1. Ga eens sporten in de natuur en je slaat twee vliegen in een klap!

3. Mediteer

meditatie

Mediteren is een eeuwenoude techniek om je gedachten los te laten. In het oude India werd het al veelvuldig toegepast en vandaag de dag nog steeds. Meditatie kan een heel krachtig middel zijn om meer rust in je leven te ervaren, maar het vergt wel wat oefening. Dus geef niet meteen op na een keer proberen. 

 

Vergeet vooral niet voordat je aan een meditatie oefening gaat beginnen dat het van belang is om al je digitale gadgets uit te schakelen. Op deze manier kun je niet afgeleid raken door je mobiele telefoon, je televisie of je laptop. Ga vervolgens in een rustige ruimte zitten of zoek een fijne plek op. Dit kan in je huis zijn, maar ook in de tuin of in een park. Als je maar niet kan worden afgeleid door externe prikkels dan is iedere plek die je uitzoekt goed! Zorg dat je comfortabel zit en sluit je ogen. Probeer vervolgens even helemaal nergens aan te denken en je gedachten leeg te maken. Dit kan in het begin lastig zijn, maar het gaat erom dat hoe vaker je oefent met mediteren de stiltes tussen je gedachten langer worden. Sommige mensen zijn erbij geholpen om hun favoriete kleur te visualiseren of, wanneer er gedachten opkomen die je wilt uitschakelen, een open raam voor zich zien waar de ongewenste gedachten door wegvliegen. Kijk wat voor jou werkt en nogmaals, oefening baart kunst!

4. Yoga

In het verlengde van tips 2 en 3 hebben we nog de specifieke tip om yoga te beoefenen. Yoga is een prettige vorm van bewegen waarbij je sport en meditatie kunt combineren. Yoga staat erom bekend dat het je een ontspannen gevoel geeft, zowel voor je lichaam als voor je geest. Er zijn inmiddels een heleboel verschillende soorten yoga, dus er is ongetwijfeld een variant die bij jou past. Wat dacht je van Bikram yoga waarbij de verwarming flink wordt aangezet tijdens de diverse yoga houdingen? Daar zullen je gedachten gegarandeerd van weg zweten! Of past juist een kalme Yin yoga of de klassieke Hatha Flow beter bij jou? Yoga is inmiddels zo’n populaire vorm van bewegen geworden dat er ongetwijfeld allerlei klasjes bij jou in de buurt worden gegeven. Als je een yogaklas in de buitenlucht doet, combineer je alle bovenstaande tips in een. Een echte rust home run!

5. Verwen jezelf

boek lezenDeze tip is een van onze persoonlijke favorieten: verwen jezelf! Gun jezelf een heerlijke behandeling bij de schoonheidsspecialist, laat een nieuw kapsel aanmeten bij de kapper of boek eindelijk eens die massage bij de wellness. Liever naar je favoriete voetbalwedstrijd of eindelijk dat boek kopen waar je al tijden over na zit te denken? Het mag allemaal, als je er maar even bij stil staat en ervan probeert te genieten. Maak je hoofd leeg en geniet van dit verwenmomentje voor jezelf. Je hebt het verdiend!

6. Plan je rustmomenten

Komt rust nemen bij jou ook altijd op de laatste plaats en komt het er vaak niet van omdat je altijd genoeg te doen hebt? Dan is deze tip speciaal voor jou. Breng structuur aan in je agenda en plan ook rustmomenten voor jezelf in. Net zoals je tijd vrij maakt om te sporten of af te spreken met je vrienden, moet je ook tijd voor jouw rust maken. Al is het maar een paar minuutjes per dag. Plan het in in je agenda en je mag het niet afzeggen! Beloofd?

7. Start met een nieuwe hobby

schilderenEen leuke manier om je gedachten te verzetten, kan ook door iets nieuws te gaan leren of te doen. Dus pak eens een nieuwe hobby op. Ga je verdiepen in de kunst van het kleien, leer koken als een masterchef of maak een nieuwe taal je eigen! Niks is beter om los te komen van de dagelijkse sleur dan door je hersenen aan het werk te zetten met een nieuwe vaardigheid. Zorg wel dat het iets leuks is, iets waar je misschien al jaren over zit te dubben, maar nooit de tijd voor heb gemaakt.

8. Slaapthee

Veel homeopaten zweren hierbij: kruidenthee! Kamille heeft een ontspannende werking en is ideaal om op stressmomenten te drinken. Valeriaan staat erom bekend dat het een rustgevende werking heeft. Dit is een prettige thee om een uur voordat je wilt gaan slapen te gaan drinken om geheel tot rust te komen. Veel winkels verkopen tegenwoordig ook ‘slaapthee’, vaak wordt hierin een mix gedaan van valeriaan, kamille en nog wat theekruiden. Je zult slapen als en baby!

9. Lekker badderen

bad

Waar kun je nu beter dat heerlijke kopje slaapthee drinken dan in bad! Versterk de rustgevende werking door voor het slapen een lauwwarm bad te nemen zodat je lichaam kan ontspannen. De geur van lavendel geeft een kalmerende werking. Doe daarom wat lavendelolie of lavendelblaadjes (uit je tuin) in bad en snuif de heerlijke bloemengeur goed op. Zo zen heb je je vast nog nooit gevoeld.

10. Adem onder controle

Last but not least, is je ademhaling. De beste en misschien wel de meest simpele manier om tot rust te komen is door middel van je ademhaling. Door snel adem te halen, gaat je hartslag omhoog en worden je hersenen sneller voorzien van bloed. Het omgekeerde is ook waar, door langzamer te ademen, komt je lichaam ook meer tot rust. Een korte ademhalingsoefening die overal kan is in te ademen door je neus, vervolgens uit te ademen door je neus en dan even te pauzeren. Probeer zo rustig mogelijk te ademen. Herhaal de oefening een aantal keer en je zult merkbaar tot rust komen.

Welke groenten zijn makkelijk en rendabel zelf te kweken – en welke niet? 0 235

eigen kweek

Het is voor niemand een verrassing dat groenten die je in de supermarkt koopt niet heel gezond zijn. Dit komt omdat ze de producten zo lang mogelijk vers willen houden en daarvoor wordt veel fruit en groenten bespoten. Daarom beginnen steeds meer mensen hun eigen groenten te verbouwen, want een eigen moestuin bijhouden is helemaal van deze tijd. En zeg nou eerlijk, meer biologisch dan dat kan bijna niet! Maar welke groenten kun je dan het beste verbouwen?

Aardappelen

Om aardappelen in jouw moestuin te gaan planten, moet je wel goed opletten op de oogsttijd. Voor de aardappelen van vandaag geldt dat ze vanaf maart ook voor gezaaid mogen worden. Een maand erna kunnen ze dan in de volle grond worden geplant. Het is wel belangrijk dat de aardappelen in een onkruidvrije grond worden geplaatst.

Courgettes

Ook courgettes zijn makkelijke groenten om zelf te verbouwen. Deze groente kan vanaf eind april worden gezaaid en zullen dan vanaf half mei in de volle grond moeten worden geplaatst. Om te groeien, hebben ze ongeveer één vierkante meter nodig per plant. Pas op met water geven. Op het begin hebben ze dat nog niet zoveel nodig, maar na 2 weken juist wel heel veel omdat ze dan moeten groeien

Radijs

Dit is misschien wel de meest gemakkelijke groenten om te onderhouden in jouw moestuin. Het proces tussen het zaaien en oogsten gaat namelijk enorm snel. De radijsjes ga je plannen rond het voorjaar of eind augustus. Zorg dat je de radijsjes met losse aarde bedekt en dat ze regelmatig water krijgen. Het kiemen van de radijsjes hangt af van de temperatuur buiten. Maar normaal gesproken kiemen radijsjes binnen 5 tot 14 dagen.

Tomaten

Deze groenten zijn iets moeilijker om te verbouwen. Van maart tot april kun je de tomaten zaaien op een lichtrijke, warme plek. De tomaten mogen namelijk absoluut geen water op de bladeren hebben. Als de tomaten aan het groeien zijn, bindt ze dan losjes onder elke tros vast met een clip.